*ČTYŘLÍSTEK*

SzaOČ

Čtyřlístek a Fifinka

Fifinka vařící, uklízející, peskující

Ano, právě takovými adjektivy by se dala shrnout vžitá a tradiční představa o Fifince. A bohužel musíme přiznat, že to není představa zcela nepodložená. Z mnoha příběhů nám Fifinka skutečně vychází jako přízemní puťka, bez špetky smyslu pro humor, ušlápnutá služtička, která jen pere, vaří, uklízí a neustále nutí i ostatní k těmto nesmyslným činnostem, samozřejmě v tu nejméně vhodnou chvíli. Jen v prvních padesáti dílech to můžeme namátkou demonstrovat na následujících příkladech.

č. 16 „Ukradený vynález“, obr. 10
č. 18 „Ananas“, obr. 4 a 8
č. 25 „Za tygří kůží“, obr. 1 a 2
č. 26 „Záhada obrazovky“, obr. 1 až 4
č. 32 „Honba za Orlíkem“, obr. 1, 2 a 6
č. 36 „Ve stínu pralesa“, obr. 1
č. 43 „V říši sněžného muže“, obr. 1 až 4
č. 45 „Zajatci černého hvozdu“, obr. 8
č. 46 „Příliš mnoho detektivů“, obr. 15 a 18

„Jak by bez ní bylo ve staromládenecké domácnosti dobře!“ chce se nám zvolat při pohledu na jednu z nejklasičtějších situací vůbec, kterou nám poskytl díl č. 70, Velké překvapení.

Fifinka odcházející

Fifinka v nás

Růžová sukýnka
hubený kolínka
ze starejch knížek
jen s tebou budu muž
i když ti táhne už
na pátej křížek

Japonský školačky
maminy natáčky
zastřenej hlas
tolik mě nevzruší
jak mašle za uši
Fifinka v nás!
Ale úkolem vědce není spokojit se s daným stavem věcí, nýbrž i neustále kriticky přezkoumávat fakta a korigovat závěry z nich plynoucí. Při podrobnějším pohledu poukazuje právě zmíněná situace z Velkého překvapení na jistý klíčový detail, který ve svém důsledku posouvá interpretaci Fifinčiny role zcela novým směrem. Srovnáním kalendáře na zdi a novin v Bobíkově ruce zjišťujeme, že nejméně 9, ale odhadem spíše 14 dní pobývá Fifinka mimo čtveřici a co je daleko podstatnější i zcela mimo příběh. V jiných dílech, jako například Pinďa v čísle 47, Čtyři ve Čtyřlístku, opouští také jeden člen čtveřici, ale jeho cesta má v rámci příběhu svůj smysl a je jeho integrální součástí. Fifinka ale, jak se zdá, odjíždí, aby si od kamarádů a tedy i od příběhu odpočinula. Co v tu dobu dělá, je zastřeno tajemstvím a jakýkoliv pokus o rozluštění této záhady zatím skončil v říši čirých spekulací. A co více, toto není Fifinčino jediné opuštění Čtyřlístku! Již v čísle 18 (Ananas) odjíždí Fifinka sama na týden pryč. Tam víme sice přesně, že lyžovat, toto zjištění však interpretaci její nepřítomnosti v rovině sociologicko-filozofické nikterak neulehčuje.

Fifinka překvapující

Mnoho dalších příběhů a situací pak už jen potvrzuje to, co bylo celá léta přehlíženo a před čím už nadále nejde zavírat oči. Fifinka je více sama sebou, než by se zdálo. Její role nezajímavé ovládané bytosti kdesi na okraji dění je jen zdánlivá, ve skutečnosti je to právě ona, která věcí řídí, která jako jediná vede autentický život i mimo čtveřici. Ona Čtyřlístek nepotřebuje. Čtyřlístek potřebuje ji!

A tak už nás nemůže překvapit Fifinka televizní hvězda (č. 38 Pozor, zlá myš), Fifinka autorka scénářů a divadelních her (č. 53 Zaostřeno na šelmy, č. 85 Soumrak loupežníků), Fifinka členka filmového štábu (č. 14 Ocelový oř) a konečně Fifinka duše nevšení a poetická (č. 88 Za čest krále).

Fifinka inspirující

Při všech těchto odhaleních bychom ale také neměli zapomenout ještě na jednu důležitou a nezaměnitelnou Fifinčinu roli, která jen potvrzuje to, co již bylo výše řečeno. Fininka jako múza a jako neutuchající zdroj inspirace pro své kamarády. Jak o tom ostatně referujeme v naší zprávě o Čtyřlístku a obrazech i jak ukazuje Bobíkovo neopakované (a jak se zdá i neopakovatelné) sochařské vzepětí v díle č. 80, Tajemství starého alchymisty.

Pokuď si myslíte, že nyní vás již Fifinka ničím nepřekvapí, vyzkoušejte své znalosti v jednoduchém kvízu.
Co tedy říci závěrem? Ve světle nových faktů je třeba zásadně přehodnotit naše vžité představy o rozdělení rolí uvnitř čtveřice. A jako jedinečná ilustrace nám k tomu pomůže obálka dílu č. 74, Neptun jde ke dnu: Myšpulín vyhlíží směr, jenže jeho role kormidelníka je jen zdánlivá. Fifinka sedí zády ke všem, jako by ji vůbec nezajímalo, kam čtveřice směřuje, ale ve skutečnosti je to právě ona, kdo je motorem veškerého pohybu! A Bobík s Pinďou? No jen se na ně podívejte! Potřebuje tohle komentář? Zkrátka, darmo mluvit...

image